Monday, December 12, 2011

KARANGAN BERFORMAT SURAT TAK RASMI

PANDUAN KARANGAN ‘SURAT TAK RASMI’

Format:

Alamat pengirim

Ditulis di sebelah kanan di bahagian atas surat.

Tarikh

Ditulis di bawah alamat pengirim, dilangkau satu atau dua baris kosong.

Pembuka kata

Berupa kata-kata pengharapan.

Kata ganti diri penerima

Ditulis di sebelah kiri surat.

Pendahuluan

Berupa ucapan terima kasih, tujuan surat ditulis.

Perenggan-perenggan isi

Dibahagi-bahagikan kepada beberapa perenggan.

Penutup

Ditulis sejajar dengan pembuka kata.

Pengakuan dan tandatangan pengirim

Diletakkan di sebelah kanan bawah surat.

Contoh:

Khalid bin Sulaiman

No. 1, Jalan Tok Jabong,

Taman Tongkang Bahagia,

83010 Batu Pahat.

11 November 2011

Menemui sahabatku Khalid di Batu Pahat, semoga saudara dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya.

Saudara,

Apa khabar saudara dan keluarga di sana? Saya doakan agar saudara beroleh kesihatan dan kebahagiaan disamping keluarga tercinta.

Baru-baru ini saya pergi melancong ke Kelantan. Sangat menarik pengalaman yang saya dapat rasa di sana. Antaranya saya berpeluang untuk melihat bagaimana ibadat korban disambut. Sungguh berbeza dengan di tempat kita di Johor. Banyak lembu dan kambing yang dikorbankan sempena menyambut Aidil Adha. Saya juga berpeluang membantu melapah seekor lembu yang telah disembelih.

Saya juga melawat Pantai Cahaya Bulan yang dahulunya dikenali dengan nama Pantai Cinta Berahi. Saya lihat ramai orang di sana sedang berkelah bersama-sama keluarga masing-masing. Ada yang berenang, bermain layang-layang dan bermain pasir pantai. Permandangan di sekitar pantai juga sangat cantik, saudara perlu datang ke sini satu hari nanti.

Saya juga berpeluang merasa banyak hidangan tempatan yang sangat terkenal di Kelantan. Antaranya ‘nasi gomok’, ‘nasi kerabu’, nasi berlauk’, dan ‘daging masak singgang’. Banyak lagi menu makanan yang telah saya cuba di sini dan tentulah rasanya amat sedap.

Rasanya, setakat ini sahaja yang dapat saya ceritakan kepada saudara. Semoga kita berjumpa lagi. Akhir kata, sambutlah salam mesra daripada saya untuk saudara sekeluarga. Sekian, terima kasih.

Yang benar,

Aaron Ajih

No comments:

Post a Comment